Akademia Bozarto - szybka kontrola tarcz i klocków hamulcowych przed zimą
Każda sytaucja, kiedy zdjęte są koła w samochodzie to idealna okazja aby sprawdzić stan układu hamulcowego i zadbać o bezpieczeństwo

Do podstawowego sprawdzenia nie potrzeba narzędzi, podpowiemy Ci, jak samemu ocenić stan układu hamulcowego
Klocki hamulcowe
Są dobrze widoczne po zdjęciu felg. Lepiej widoczny jest zewnętrzny, gorzej ten od wewnętrznej strony.
Klocek hamulcowy jest zbudowany z 2 podstawowych elementów:
blachy nośnej (zwykle około 5mm)
masy ciernej (10-15mm)
Istotna jest grubość masy ciernej. Jeśli oba elementy klocka są podobnej grubości jest to znak, że wkrótce należy przygotować się do wymiany klocków hamulcowych.
Grubość masy mniejsza niż grubość blachy nośnej klocka sygnalizuje konieczność niezwłocznej wymiany klocków.
Klocki hamulcowe tylne – grubość masy ciernej = grubość blachy nośnej oznacza zużycie klocka około 50%
Klocki hamulcowe przednie - grubość masy ciernej = grubość blachy nośnej oznacza zużycie klocka około 65%.
PAMIĘTAJ – sprawdź wszystkie klocki hamulcowe, często zużywają się nierównomiernie.
Tarcze hamulcowe
W przypadku felg aluminiowych tarcze widoczne są nawet bez zdejmowania koła.
Sprawdzić należy 2 elementy:
1. Stan powierzchni ciernej
Cała szerokość masy ciernej klocka musi stykać się z tarczą, nie mogą występować zardzewiałe pierścienie jak poniżej.
W tym przypadku sama wymiana klocków nie rozwiązuje problemu - rdza ma wyższą twardość niż masa cierna klocka, nierówności pozostaną.
Na powierzchni roboczej tarczy nie mogą występować przebarwienia termicznne (mieniący się fioletowy kolor).
Bezwzględnie powierzchnia cierna musi być płaska, niepofalowana.
Bez pęknięć, wykruszeń materiału itp.
2. Grubość tarczy
Jeśli nie masz suwmiarki, mikrometru to najłatwiej sprawdzić występowanie tzw. progu na tarczy.
Próg 1 mm zwykle kwalifikuje tarcze do wymiany.
Należy jednak pamiętać że tarcze bardziej zużywają się bliżej środka, nie na zewnątrz i ten element tarczy hamulcowej najlepiej zweryfikować.
Grubość minimalna tarcz Bozarto jest zawsze umieszczona na tarczy, łatwo ją odnajdziesz po zdjęciu koła. Określa ją PRODUCENT pojazdu.
Są to jedynie podstawowe czynności kontrolne. Nie dotyczą sytuacji gdy układ hamulcowy nie działa prawidłowo. Powyższe rady pozwalają jedynie oszacować stan układu hamulcowego i nie zastąpią oceny profesjonalnego serwisu.