Akademia Bozarto - szybka kontrola tarcz i klocków hamulcowych przed zimą

Wpis z dnia 02.11.2023
Autor sklep Bozarto

Każda sytaucja, kiedy zdjęte są koła w samochodzie to idealna okazja aby sprawdzić stan układu hamulcowego i zadbać o bezpieczeństwo

Akademia Bozarto - szybka kontrola tarcz i klocków hamulcowych przed zimą

Do podstawowego sprawdzenia nie potrzeba narzędzi, podpowiemy Ci, jak samemu ocenić stan układu hamulcowego

 

Klocki hamulcowe

 

Są dobrze widoczne po zdjęciu felg. Lepiej widoczny jest zewnętrzny, gorzej ten od wewnętrznej strony.

Klocek hamulcowy jest zbudowany z 2 podstawowych elementów:

blachy nośnej (zwykle około 5mm)
masy ciernej (10-15mm)

 

Istotna jest grubość masy ciernej. Jeśli oba elementy klocka są podobnej grubości jest to znak, że wkrótce należy przygotować się do wymiany klocków hamulcowych.

Zużyty klocek hamulcowy Bozarto

 

Grubość masy mniejsza niż grubość blachy nośnej klocka sygnalizuje konieczność niezwłocznej wymiany klocków.

 

Klocki hamulcowe tylne – grubość masy ciernej = grubość blachy nośnej oznacza zużycie klocka około  50%

Klocki hamulcowe przednie - grubość masy ciernej = grubość blachy nośnej oznacza zużycie klocka około 65%.

Nowy klocek hamulcowy TRW Cotec

 

PAMIĘTAJ – sprawdź wszystkie klocki hamulcowe, często zużywają się nierównomiernie.

 

Tarcze hamulcowe

 

W przypadku felg aluminiowych tarcze widoczne są nawet bez zdejmowania koła.

Sprawdzić należy 2 elementy:

 

1. Stan powierzchni ciernej

 

Cała szerokość masy ciernej klocka musi stykać się z tarczą, nie mogą występować zardzewiałe pierścienie jak poniżej.
W tym przypadku sama wymiana klocków nie rozwiązuje problemu - rdza ma wyższą twardość niż masa cierna klocka, nierówności pozostaną.

Poradnik Bozarto - zardzewiała powierzchnia cierna tarczy hamulcowej

 

Na powierzchni roboczej tarczy nie mogą występować przebarwienia termicznne (mieniący się fioletowy kolor).

Poradnik Bozarto - przebarwienia termiczne tarcz hamulcowych

 

Bezwzględnie powierzchnia cierna musi być płaska, niepofalowana.
Bez pęknięć, wykruszeń materiału itp.

Poradnik Bozarto - pęknięcia tarczy hamulcowej

 

2. Grubość tarczy

 

Jeśli nie masz suwmiarki, mikrometru to najłatwiej sprawdzić występowanie tzw. progu na tarczy.
Próg 1 mm zwykle kwalifikuje tarcze do wymiany.

Tarcze hamulcowe Bozarto po 30000


Należy jednak pamiętać że tarcze bardziej zużywają się bliżej środka, nie na zewnątrz i ten element tarczy hamulcowej najlepiej zweryfikować.

Zużycie tarcz hamulcowych Bozarto

 

Grubość minimalna tarcz Bozarto jest zawsze umieszczona na tarczy, łatwo ją odnajdziesz po zdjęciu koła. Określa ją PRODUCENT pojazdu.

Grubość minimalna tarcz Bozarto GTR

 

Są to jedynie podstawowe czynności kontrolne. Nie dotyczą sytuacji gdy układ hamulcowy nie działa prawidłowo. Powyższe rady pozwalają jedynie oszacować stan układu hamulcowego i nie zastąpią oceny profesjonalnego serwisu.

Newsletter

Zapisz się do newslettera i dowiaduj się na bieżąco o aktualnych okazjach.

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny. Dowiedz się więcej o cookies.

Zamknij